Barion Pixel
paris-2499021_1920_j

Őszi merengés Chopin, Liszt, Debussy és Satie műveivel

2022. október 14. (péntek) 19:00 óra

Művészetek és Irodalom Háza (Pécs, Széchenyi tér 1.)

– Láma, mi az a múlandóság? – kérdi a „Kis Buddha” című film egyik jelenetében Jesse, a kisfiú Norbu lámától, aki körülnéz Katmandu főterén, a kamera követi tekintetét, és látjuk, ahogy a nagy sztúpa felett már sötétedik, a téren fáklyák gyúlnak, halljuk, ahogy a zarándokok kántálnak és forgatják az imamalmokat… Indiai zene szól, szitár kíséri egy nő énekét, akinek a hangjából mélységes szomorúság árad… És a láma válaszol:

– Ez a sok-sok ember itt… mi mindnyájan… sőt, mindenki, aki jelenleg a világon él… száz év múlva… halott lesz… Ez a múlandóság.

A buddhista lámának persze könnyű elfogadnia az elmúlást, hiszen ő tudja, hogy van reinkarnáció, tudja, hogy a lélek úgy veti le magáról a megfáradt testet, ahogy mi dobjuk este a szennyes kosárba a koszos ruhát.

A mi kultúránk más. Mi nem érünk rá álmodozni. Dolgozunk, vállalkozunk, újrakezdünk, tanulunk, fejlődünk, listákat és bakancslistákat írunk, melyeken ki kell pipálni mindent, különben elvesztegettük az életünket. 

A buddhisták úgy hívják: szamszára. Létforgatag. Mi úgy hívjuk: pörgés.

Amikor megszólal a zongora, a pörgés lelassul, leáll… Elcsendesedik a lélek, s eltűnődhetünk régi emlékeken, hangulatokon, egy-egy verssoron, belső világunk csodáin.

Ilyen őszi merengésre hívom most a tisztelt közönséget. Mesélek szomorú-vidám történeteket zeneszerzőkről, a zenéről, és önmagamról… És felcsendülnek a párizsi mesterek művei a zonográn…

Műsor

A címekre kattintva a koncerten elhangzó darabok meghallgathatók kedvenc előadóimtól:

Chopin: a-moll keringő Op. posth. B150

Rövidke keringő, amely Chopin életében nem is jelent meg kiadásban. A nagy zonogoraművészek mind vidáman játszották, ugyanakkor bánatosan, tűnődve is előadható, hozzám is ez az előadásmód áll közelebb, amely a lehulló falevelek táncát idézi, amikor a város búcsút int a nyárnak.

Debussy: Rêverie (Álmodozás)

Debussy még ifjú zeneszerzőként megrendelésre írta ezt a darabot. És soha nem értette, miért szereti annyira a közönség. Azóta sokan elemezték ennek lehetséges okait, de az egyik biztosan az, hogy szinte már az első pillanatban elrepíti a hallgatóságot egy káprázatos álomvilágba.

Schubert – Liszt: Ständchen (szerenád) 

Schubert ugyan soha nem járt Párizsban, de Liszt Ferenc a kevésbé szerencsés csillagzat alatt született osztrák zeneszerző dalait és egyéb műveit zongoraátiratokkal többek közt Párizsban népszerűsítette. Ez a szerenád is elsősorban Lisztnek köszönheti, hogy elbűvölően egyszerű dallama oly sokaknak cseng ismerősen.

Chopin: a-moll keringő Op. 34 Nr. 2

Chopin kedvenc keringője, amely a többiekkel ellentétben még csak imitálni sem próbálja a vidámságot. A mélabús dallam mintegy keretbe foglalja a mű nagy részében hallható nosztalgikus múltidézést, majd egy rövid időre a könnyek közt még felcsillan némi remény is, de a végén nem marad más, csak a szürke valóság.

Satie: Gnossienne 1

Erik Satie egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az 1890-es években Debussyre is komoly hatást gyakorolt formabontó zenei megoldásaival, és újszerű hangzásvilágával. Zongoradarabjainak furcsa címeket adott, amelyek egyben műfaji megjelölésként is funkcionáltak. De, hogy a „gnossienne” mit akar jelenteni, azt senki sem tudja. A hét darabból álló sorozatnak csak az első tétele hangzik el, amelyből többek közt pár hónappal ezelőtt a Netflix „Üdvözöl az éden” című sorozatában hallhattunk részleteket egy „Chopin”-nek csúfolt szereplő illetve barátnője előadásában.

Chopin: b-moll noktürn Op. 9 Nr. 1

Chopin első noktürnje méltán nagy kedvence számos zenerajongónak. A fiatal zeneszerző halálosan szerelmes volt az operaénekesi pályára készülő Konstancja Gwadkovskába. Ez a szerelem ihlette az első noktürnöket, amelyekben a zongora is emberi hangon énekel. Ki tudja? Talán ha nincs ez a szerelem, Chopin nem is írt volna ilyen gyönyörű zenéket.

Satie: Gymnopédie 1

Satie máig legnépszerűbb művét huszonkét éves korában írta. Ezt a meditatív darabot is számos filmben hallhatuk már háttérzeneként, A gimnopédia eredetileg az ókori Spártában szervezett fesztivál volt, ahol a hősökre énekkel, hangszeres zenével és tánccal emlékeztek. Nekem mindig a fáradt estéket juttatja eszembe. 

Chopin: e-moll noktürn Op. 72 Nr. 1

A zenetörténészek nem tudták eldönteni, pontosan mikor íródott ez a noktürn. Sokáig úgy vélték, korai darab, ezzel magyarázható a felettébb érzelmes hangvétel, de manapság egyre inkább az az uralkodó nézet, hogy Chopin utolsó műveinek egyikével van dolgunk, amelynek harmóniái mögött az érett zeneszerző int örök búcsút a földi életnek. 

Debussy: Des pas sur la neige 

Debussy első, 12 prelűdöt tartalmazó sorozatának hatodik darabja, amely a címben megrajzolt képet („Léptek a havon”) egyszerű, monoton, már-már meditatív békével ülteti át a zene dimenziójába. Lenyűgöző, hogy a zeneszerző ilyen kevés hanggal ilyen sokat tud elénk tárni a havas tájból és az egyedül bolyongó ember elcsigázott lelkéből. 

Liszt: Consolation No. 3.

Vigasztalás. Ezt a darabot sokak szerint Chopin halála ihlette. Akárcsak Chopin, Liszt is éneklésre bírja a zongorát, sőt olykor elcsukló hangú panaszos beszédre. De a szívünk végül békét lel, mert elfogadjuk, hogy a szomorúság, a bánat mind hozzátartozik az életünkhöz. Az utolsó akkordok áttetsző lebegése azt sejteti, hogy a gyászban és a fájdalomban mégiscsak varázslatos pillanatok tanúi lehettünk.

A koncert hossza: kb. 1 óra 30 perc
arch-6356637_1920